Hemmagjord ostsås

Jag gillar/föredrar att göra det mesta från grunden när jag bakar/lagar mat, exempelvis hemmagjord tomatsås eller ostsås. Det är så himla enkelt om man bara tar sig tiden till att stå lite längre vid spisen. Tänkte att jag skulle dela med mig av min ostsås som går relativt snabbt att göra. 

Ingredienser för 4 port:
- 200 g kassler/skinka
- 1-2 vitlöksklyftor 
- 2 1/2 dl mjölk
- 2 tsk majsstärkelse 
- 1/2 hönsbuljongtärning
- 1-2 tsk svartpeppar (krydda efter smak)
- 2 dl ruccola (valfritt, men ruccolan ger en mer fyllig smak)
- 2 dl riven ost (välj den ost som du själv tror skulle funka, jag använder mig av riven ost med låg fetthalt)

Gör så här:
- Finhacka vitlöken och strimla kasslern/skinkan, fräs tillsammans med olja/smör i en gryta i några minuter.
- Blanda mjölk och majsstärkelse, rör ihop. Tillsätt till grytan och rör om.
- Hacka ruccola, rör ner tillsammans med smulad hönsbuljongtärning och svartpeppar. Låt koka i 3-5 minuter
- Häll slutligen ner den rivna osten i såsen, rör om tills osten har smält. Smaka av och känn efter om det behövs kryddas extra eller om det behövs mer ost. 
- Servera tillsammans med pasta. Tips är att koka broccoli tillsammans med pastan och häll såsen ovanpå. Mumma!





Smaklig måltid! 

Kommentera här: