Ananassorbet

Passade på att göra ananassorbet nu när värmeböljan knackar på dörren varje morgon. Hittade receptet på www.glassrecept.se där jag hittar de flesta glass- och sorbetrecept som jag använder.

Ingredienser
1 ananas
1 dl vatten eller apelsinjuice
Saften från 1/2 citron
2 dl vit sirap
2 äggvitor

Gör så här:
- Ta bort toppen på ananasen och dela ananasen i fyra delar. Detta gör det enklare att ta bort stammen (som är seg och träig i smaken). Ta bort stammen och skalet. Dela ananasen i mindre delar.

- Blanda ner ananas, vatten, citron och sirap i en blender och mixa väl till en slät smet. 

-Ställ smeten i kylskåpet för kylning och för att smakerna ska träda fram. Jag lät den stå i kylen i över en timme, vilket gjorde att sorbeten vart väldigt smakrik och fräsch.

- Vispa äggvitorna till ett hårt och fast skum. Starta glassmaskinen (om du har någon) och häll i ananasblandningen i maskinen. 

- Låt den röras om till en tjockare konsistens, blanda därefter ner äggvitorna i smeten och se till att äggvitorna blandas med resten av smeten. Låt glassmaskinen stå och arbeta tills du har den konsistens du vill ha. Lät den stå och arbeta i ca 40-50 min. Kunde ha haft den igång längre, vilket jag märkte i slutändan.

- När du fått rätt konsistens, häll sorbeten i en lufttät bunke och ställ den i frysen. Innan servering, låt sorbeten stå framme i några minuter innan servering. Utav det här receptet fick jag ca 1 liter sorbet.

Använde mig av en bunke och stavmixer när jag skulle mixa innehållet, anser det enklast då fruktköttet fastnar på botten så lätt i en mixer. Enklare att göra rent när man använder en stavmixer.

Efter 1 timmes vila i kylen


Glassmaskinen jag använder mig av, väldigt bra vid stora mängder glass. 



Hoppas det smakar! :) 


 

Kommentera här: