Ika julbakar polkagrischoklad!


 

Julgodis med polkagris

Ca 40 st

Världens enklaste godis för dig som tröttnat på fudge & knäck!
Dessutom uppskattas den av både barn & vuxna, så var beredd med påfyllning till skålen! 
J


Ingredienser

1 påse polkagrisar
1-2 mörk/ljus blockchoklad
Ischokladformar

 

Gör så här
Krossa polkagrisarna till små bitar - lättaste sättet är att behålla dem i påsen och slå med en hammare!

Kommer behövas många påsar runt om påsen då man krossar polkagrisarna med hammare!
Smält blockchokladen i tex mikron. Bestäm själv om du vill ha ljus eller mörk blockchoklad.
Ställ under tiden ut ischokladformarna på en plåt.
När chokladen smält så rör i polkagriskrosset.
Klicka ut i formarna o ställ kallt så det stelnar.


Jag använde bara en blockchoklad och det funkade lika bra, fick lite mer polkagrissmak då. Har enbart gjort med mörk blockchoklad än men imorgon ska jag och min syster göra satsen igen med ljus blockhoklad samtidigt som vi ska göra risbräck! Har hittills gjort 2 satser så var beredd på att få önskemål att göra receptet några gånger till :)


Kan vara bra att ha en skärbräda under påsarna då du krossar polkagrisen så att det inte blir skitit på bänken!
Jag personligen gjorde så små polkagrisrester så möjligt så att ens tänder inte skulle få onda överraskningar när man tugga och på det sättet så får man mer polkagrissmak!


Vart lite slarvigt och kladdigt första gången jag gjorde receptet ;)

Kommentera här: